top of page

1. Betalingsvoorwaarden

1.1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, geschiedt de betaling in drie termijnen: 50% van het totaalbedrag voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden, 25% na de eerste week van uitvoering, 25% binnen 5 werkdagen na de oplevering van het werk en/of factuurdatum, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet.

1.2. Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders vermeld in de offerte of overeenkomst, zijn de opgegeven prijzen exclusief de levering van ruwe materialen en/of bouwstoffen.

1.2.1. Indien gewenst kan de opdrachtnemer – na overleg en akkoord – de inkoop van ruwe materialen verzorgen. De kosten hiervan worden apart gespecificeerd en in rekening gebracht.

1.2.2. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor vertraging of gebreken in de uitvoering indien blijkt dat materialen, waarvoor de opdrachtgever verantwoordelijk is, niet tijdig of niet conform specificatie zijn aangeleverd.

1.3. Indien de opdrachtgever in gebreke blijft met de tijdige betaling, is hij van rechtswege in verzuim. De opdrachtnemer is in dat geval gerechtigd om de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten totdat volledige betaling heeft plaatsgevonden.

1.4. Indien de opdrachtgever na ondertekening van de offerte of overeenkomst besluit om één of meerdere onderdelen van het overeengekomen werk niet te laten uitvoeren, is hij een compensatie verschuldigd aan de opdrachtnemer. Deze compensatie bedraagt 10% van het geannuleerde onderdeel, ter vergoeding van onder meer reserveringen, planning, voorbereidingskosten en omzetderving, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

1.4.1. Deze bepaling laat het recht van de opdrachtnemer op aanvullende schadevergoeding onverlet indien de daadwerkelijk geleden schade hoger is dan het genoemde percentage. 

​

2. Meerwerk

2.1. Meerwerk betreft werkzaamheden of leveringen die niet zijn opgenomen in de oorspronkelijke overeenkomst of offerte, doch op verzoek van de opdrachtgever of noodzakelijk zijn voor een correcte uitvoering van het werk.

2.2. Meerwerk wordt vooraf met de opdrachtgever besproken, vastgelegd en gefactureerd bij de eindafrekening, tenzij anders overeengekomen.

2.3. Indien de opdrachtgever zelf materialen of sanitair aanlevert die: niet geschikt blijken voor montage of installatie, afwijken van de overeengekomen specificaties, gebrekkig of incompleet zijn geleverd en dit leidt tot vertraging, uitstel of aanvullende werkzaamheden, dan worden de hierdoor veroorzaakte wachttijd en extra werkuren in rekening gebracht tegen het geldende uurtarief.

2.4. In afwijking van artikel 7:755 BW komt meerwerk uitsluitend voor vergoeding in aanmerking indien dit tijdig is gemeld en vastgelegd.

 

3. Garantie

3.1. Op uitgevoerde loodgieters-, voeg- en kitwerkzaamheden is garantie van toepassing conform de wettelijke bepalingen uit Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, alsmede de garantietermijnen van de door opdrachtnemer gebruikte materialen, installaties en sanitair.

3.2. Gebreken die ontstaan als gevolg van normale slijtage, onoordeelkundig gebruik of slecht onderhoud vallen niet onder de garantie.

3.3. De garantietermijn vangt aan op de dag van oplevering van het werk.

​

4. Planning en uitvoering

4.1. De opgegeven start- en opleverdata zijn indicatief en kunnen worden beïnvloed door externe factoren, waaronder maar niet beperkt tot weersomstandigheden, vertraging in leveringen of onvoorziene omstandigheden op de bouwlocatie.

4.2. Overschrijding van termijnen geeft de opdrachtgever niet zonder meer recht op schadevergoeding, ontbinding of opschorting, tenzij sprake is van opzet of grove nalatigheid door de opdrachtnemer.

 

5. Vergunningen en regelgeving

5.1. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van alle noodzakelijke vergunningen, ontheffingen en meldingen, alsmede voor de naleving van alle toepasselijke wet- en regelgeving met betrekking tot het werk.

5.2. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige schade of vertraging voortvloeiend uit het ontbreken van vereiste vergunningen.

 

6. Toegang tot de werkplek

6.1. De opdrachtgever is gehouden zorg te dragen voor vrije, veilige en onbelemmerde toegang tot de werkplek gedurende de overeengekomen uitvoeringsperiode.

6.2. De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat nutsvoorzieningen zoals elektriciteit en water beschikbaar zijn tijdens de werkzaamheden, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.

​

7. Aansprakelijkheid

7.1. De opdrachtnemer voert de werkzaamheden uit met de zorg die van een bekwaam vakman mag worden verwacht.

7.2. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit: bestaande gebreken aan de woning of bouwkundige constructies, door de opdrachtgever aangeleverde materialen of installaties, onjuiste of onvolledige informatie verstrekt door de opdrachtgever.

7.3. Iedere aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval door zijn aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd. Indien om welke reden dan ook geen uitkering krachtens deze verzekering plaatsvindt, is de aansprakelijkheid beperkt tot het factuurbedrag (excl. btw) van de desbetreffende opdracht.

7.4. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade of gebreken die ontstaan wanneer, na duidelijke advisering over risico's of aanbevolen werkwijze, door de opdrachtgever wordt gekozen om hiervan af te wijken.

​

8. Opslag van materialen

8.1. Indien noodzakelijk wordt, in overleg met de opdrachtgever, op locatie ruimte gereserveerd voor tijdelijke opslag van materialen, gereedschappen en materieel.

8.2. De opdrachtgever draagt zorg voor de beveiliging van deze opslagruimte, tenzij anders overeengekomen.

 

9. Toepasselijk recht en geschillen

9.1. Op alle overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

9.2. Geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met deze overeenkomst worden bij uitsluiting voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de opdrachtnemer statutair is gevestigd, tenzij dwingendrechtelijk anders bepaald.

​

10. Overige bepalingen

10.1. De opdrachtgever wordt geacht op de hoogte te zijn van en akkoord te gaan met deze algemene voorwaarden bij het aangaan van de overeenkomst/het tekenen van de offerte. 

10.2. Aanvullende voorwaarden, zoals vermeld op de website van opdrachtnemer, maken integraal onderdeel uit van deze algemene voorwaarden, mits vooraf kenbaar gemaakt.

​

11. Herroepingsrecht

11.1. De opdrachtgever heeft het recht om de overeenkomst zonder opgave van redenen te herroepen binnen 14 dagen na de datum van totstandkoming van de overeenkomst.

11.2. Om gebruik te maken van het herroepingsrecht dient de consument binnen deze termijn een ondubbelzinnige verklaring te sturen naar de opdrachtnemer, bijvoorbeeld per e-mail of post. De consument kan hiervoor gebruikmaken van het door de overheid beschikbaar gestelde modelformulier voor herroeping, maar is daartoe niet verplicht.

11.3. Indien de consument binnen de herroepingstermijn uitdrukkelijk verzoekt om reeds aanvang te nemen met de uitvoering van de werkzaamheden, en de overeenkomst vervolgens binnen de termijn wordt herroepen, is de consument een evenredige vergoeding verschuldigd voor het deel van de overeenkomst dat tot het moment van herroeping is uitgevoerd.

11.4. Het herroepingsrecht vervalt volledig op het moment dat:

de opdrachtnemer de werkzaamheden volledig heeft uitgevoerd binnen de herroepingstermijn; én

de consument vooraf uitdrukkelijk heeft ingestemd met de aanvang van de werkzaamheden binnen de herroepingstermijn; én de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn herroepingsrecht zodra de werkzaamheden volledig zijn uitgevoerd.

11.5. Spoedeisende werkzaamheden die op uitdrukkelijk verzoek van de consument onmiddellijk worden verricht (bijvoorbeeld in geval van lekkages, defecten of andere urgente situaties), zijn uitgesloten van het herroepingsrecht.

11.6. Indien het herroepingsrecht van toepassing is, zal de opdrachtnemer na correcte herroeping alle reeds betaalde bedragen binnen 14 dagen terugbetalen, voor zover die niet zien op reeds uitgevoerde werkzaamheden of gemaakte kosten conform lid 11.3.​

​

​

​
bottom of page